Poniżej znajdują się odpowiedzi na
najczęściej pojawiające się pytania dotyczące działań: „Małe projekty”,
„Odnowa i rozwój wsi”, "Różnicowanie w kierunku działalności
nierolniczej" oraz informacje na temat "Tworzenia i rozwoju
mikroprzedsiebiorstw"
***************************************************************************
Małe Projekty
-
Pomoc na małe projekty przyznaje się i wypłaca do wysokości limitu,
który w okresie realizacji PROW 2007-2013 wynosi 100tys. zł na jednego
beneficjenta. Oznacza to, że jeden wnioskodawca może złożyć max. 4
wnioski o przyznanie pomocy w przypadku ubiegania się o refundację w
wysokości 25tys. zł, lub analogicznie może złożyć więcej wniosków w
przypadku ubiegania się o niższą pomoc.
-
Tak, w ramach małych projektów wnioskodawca ma prawo złożyć wniosek o zaliczkę
.
Składa się go wraz z wnioskiem o przyznanie pomocy. Należy wówczas
dołączyć zaświadczenie z banku lub spółdzielczej kasy
oszczędnościowo-kredytowej, wskazujące rachunek bankowy wnioskodawcy, na
który mają być przekazane środki finansowe.
Wnioskowana kwota
zaliczki może wynosić nie więcej niż 20% wnioskowanej kwoty pomocy, o jaką ubiega się wnioskodawca.
Warunkiem
wypłaty zaliczki jest ustanowienie zabezpieczenia właściwego
wykorzystania zaliczki w ramach PROW na lata 2007-2013 w postaci
gwarancji bankowej lub równoważnej gwarancji odpowiadającej 110% kwoty
zaliczki oraz jej złożenie w dniu podpisania Umowy przyznania pomocy.
Wzór
wniosku o zaliczkę wraz z wykazem gwarantów znajduje się w zakładce
"Materiały do pobrania" lub jest dostępny na stronie ARiMR:
www.arimr.gov.pl
-
Nie ma ustalonej minimalnej wartości pomocy na małe projekty. Określono jedynie minimalną i maksymalną całkowitą wartość projektu tj. 4,5 tys. i 100 tys. zł. Ponadto dofinansowanie ze środków osi 4 Leader może sięgać maksymalnie 80% kosztów kwalifikowanych projektu jednak nie więcej niż 25 tys. zł.Poziom refundacji kosztów z 70% do 80% uległ zwiększeniu w 2012 roku.
-
Wykaz kosztów kwalifikowalnych podlegających refundacji w ramach realizacji małych projektów jest określony w § 4, ust. 1a do
rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 8 lipca 2008 r. w
sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy
finansowej w ramach działania „Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju”
objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 (Dz. U.
Nr 138, poz. 868 z póź. zmianami).
Do kosztów kwalifikowalnych zalicza się:
1) ogólne obejmujące koszty:
a) przygotowania dokumentacji technicznej małego projektu,
b) opłat za patenty, licencje lub wynagrodzenia za przeniesienie autorskich praw majątkowych,
c) opłat notarialnych, skarbowych lub sądowych,
d) sprawowania nadzoru autorskiego lub inwestorskiego,
2) zakupu materiałów lub przedmiotów;
3) zakupu usług lub robót budowlanych;
4)
najmu, dzierżawy lub zakupu oprogramowania, sprzętu, narzędzi, urządzeń
lub maszyn, z wyłączeniem środków transportu napędzanych mechanicznie, z
tym że w przypadku części małego projektu, która nie obejmuje
inwestycji, koszty zakupu oprogramowania, sprzętu, narzędzi, urządzeń
lub maszyn podlegają refundacji wyłącznie, gdy nie przekraczają kosztów
ich najmu lub dzierżawy.
-
Zgodnie z rozporządzeniem pomoc na małe projekty przyznaje się w formie
refundacji części kosztów niezbędnych do realizacji małego projektu,
poniesionych:
1. od dnia, w którym została zawarta umowa, na podstawie której jest przyznawana pomoc na małe projekty,
2.
w formie rozliczenia pieniężnego, a w przypadku transakcji, której
wartość, bez względu na liczbę wynikających z niej płatności, przekracza
1 tys. zł. - w formie rozliczenia bezgotówkowego .
W
przypadku przyznania pomocy do kosztów kwalifikowanych zalicza się
również te koszty, które poniósł wnioskodawca przed dniem zawarcia
umowy, na podstawie której jest przyznawana pomoc, lecz nie wcześniej
niż w dniu, w którym został złożony wniosek o przyznanie pomocy na małe
projekty, a w przypadku kosztów stanowiących koszty ogólne – nie
wcześniej niż w dniu 1 stycznia 2007r.
-
Kosztami podlegającymi refundacji w ramach realizacji małych projektów są koszty ogólne:
a) przygotowania dokumentacji technicznej małego projektu,
b) opłat za patenty, licencje lub wynagrodzenia za przeniesienie autorskich praw majątkowych;
c) opłat notarialnych, skarbowych lub sądowych;
d) sprawowania nadzoru autorskiego lub inwestorskiego.
Tak, są one limitowane, nie mogą przekroczyć 10% pozostałych kosztów kwalifikowalnych małego projektu pomniejszonych o wartość wkładu niepieniężnego.
-
Do kosztów kwalifikowanych zalicza się również podatek VAT, uiszczany
wraz z poniesieniem kosztów kwalifikowalnych związanych z realizacją
operacji. Należy zwrócić jednak uwagę, że w przypadku gdy Wnioskodawca
zamierza zaliczyć VAT do kosztów kwalifikowalnych operacji powinien
wystąpić o indywidualną interpretację w zakresie interpretacji prawa
podatkowego do organu upoważnionego – zgodnie z przepisami ustawy z dnia
29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. 2005, Nr 8, poz. 60, z
późn. zm.) – w sprawie braku możliwości odzyskania podatku VAT.
Załącznik ten będzie obowiązkowy na etapie ubiegania się o refundację:
a) w przypadku operacji realizowanej w jednym etapie – wraz z wnioskiem o płatność ostateczną,
b) w przypadku operacji wieloetapowych – wraz z wnioskiem o płatność pośrednią.
W przypadku m.in. gmin, stowarzyszeń gmin, instytucji kultury VAT stanowi koszt niekwalifikowany, nie podlega więc refundacji.
-
Zakończenie realizacji małego projektu i złożenie wniosku o płatność
ostateczną będącą refundacją kosztów kwalifikowalnych wypłacanych po
zrealizowaniu całego małego projektu musi nastąpić w terminie nie
dłuższym niż 2 lata od dnia zawarcia umowy, na podstawie której jest
przyznawana pomoc, lecz nie później niż do dnia 31 grudnia 2014r.,
-
Operacja w ramach małego projektu może być realizowana w nie więcej niż
dwóch etapach. Po każdym z etapów wnioskodawca jest zobowiązany do
złożenia wniosku o płatność pośrednią/ostateczną.
-
Ustalając termin zakończenia realizacji poszczególnych etapów operacji
należy wziąć pod uwagę czas potrzebny LGD na dokonanie wyboru operacji,
sporządzenie dokumentacji związanej z wyborem i przekazanie jej do
właściwego UM (45 dni od dnia, w którym upłynął termin składania
wniosków) oraz czas potrzebny UM na rozpatrzenie wniosku od dnia wpływu
do UM przekazanego przez LGD wniosku wraz z kompletną i poprawną
dokumentacją dotycząca wyboru przez LGD operacji do finansowania, na
uzyskanie odpowiednich zaświadczeń, pozwoleń, opinii, itp.
-
LGD po dokonaniu oceny małych projektów pod względem zgodności z LSR
oraz spełniania kryteriów wyboru, przekazuje wnioski do UM (45 dni od
dnia zakończenia naboru). Urząd Marszałkowski rozpatruje wniosek w
terminie 3 miesięcy od dnia przekazania tego wniosku przez LGD wraz z
kompletną i poprawną dokumentacją dotyczącą wyboru przez LGD operacji do
finansowania. W przypadku nierozpatrzenia wniosku w terminie, właściwy
organ samorządu województwa zawiadamia wnioskodawcę o przyczynach
zwłoki, wskazując nowy termin rozpatrzenia wniosku, nie dłuższy jednak
niż miesiąc.
Jeżeli
w trakcie rozpatrywania wniosku o przyznanie pomocy na małe projekty
niezbędne jest uzyskanie dodatkowych wyjaśnień lub zajdą nowe
okoliczności budzące wątpliwości co do możliwości przyznania pomocy,
termin rozpatrywania wniosku o jej przyznanie wydłuża się o czas
niezbędny do uzyskania tych wyjaśnień, o czym właściwy organ samorządu
województwa informuje na piśmie wnioskodawcę.
-
Nie dopuszcza się takiej możliwości. Małe projekty nie są operacjami
blokowymi, więc każdy projekt powinien stanowić odrębną całość, a nie
sztucznie wydzielony etap większego projektu. Projekt taki jak
zagospodarowanie centrum wsi powinien być realizowany w ramach działania
„Odnowa i rozwój wsi” zarówno w osi 3. jak i 4.
-
Należy sprawdzić komunikat Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego odnośnie przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej
w drugim roku poprzedzającym rok , w którym złożono wniosek o przyznanie pomocy na małe projekty.
W roku 2008 przeciętne wynagrodzenie w gospodarce narodowej wynosiło 2
943,88 PLN. Wartość tę należy podzielić przez 168 co daje nam 17,52 zł
za przepracowaną nieodpłatnie godzinę. Aby wyliczyć kwotę do refundacji
należy obliczyć
pozostałe koszty kwalifikowane operacji pomniejszyć je o koszty ogólne obliczyć
30 % tej kwoty i sprawdzić czy iloczyn 17,52 zł oraz liczby przepracowanych przez wolontariuszy godzin oraz wartość udostępnienia ziemi, nieruchomości, sprzętów lub surowców (elementów wkładu niepieniężnego) nie przekracza
30 % całkowitych kosztów kwalifikowanych.
Jeśli
wniosek o przyznanie pomocy na mały projekt będzie składany w roku
2011, wówczas bierzemy przeciętne wynagrodzenie z roku 2009.
-
Wnioskodawca podpisuje umowę o przyznaniu pomocy w zależności od rodzaju operacji:
•
w Urzędzie Marszałkowskim właściwym ze względu na miejsce realizacji
operacji w przypadku operacji z zakresu „Małych projektów” oraz z
zakresu działania „Odnowa i rozwój wsi”,
• w Oddziale
Regionalnym Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa właściwym
ze względu na miejsce realizacji operacji w przypadku operacji z zakresu
działań „Różnicowanie w kierunku działalności nierolniczej” oraz
„Tworzenie i rozwój mikroprzedsiębiorstw”.
-
Stowarzyszenia zwykłe, czyli nierejestrowe, choć nie są wykluczone z
grona beneficjentów mogą mieć trudności w ubieganiu się o przyznanie
pomocy ze względu na to, że:
• nie mają osobowości prawnej, co
uniemożliwia wystąpienie z wnioskiem o przyznanie pomocy (chyba, że
ustawa nadaje im zdolność do czynności prawnych),
• § 42 ustawy Prawo
o stowarzyszeniach z dnia 7 kwietnia 1989 r. (Dz. U. z 2001 r. Nr 79,
poz. 855; z 2003 r. Nr 96, poz. 874; z 2004r. Nr 102, poz.1055) stanowi ,
że takie stowarzyszenie uzyskuje środki na działalność jedynie ze
składek członkowskich i „nie może przyjmować darowizn, spadków i zapisów
oraz dotacji, a także korzystać z ofiarności publicznej”.
-
Wnioski o płatność będą składane w miejscu wskazanym w informacji na
stronie internetowej odpowiedniej instytucji wdrażającej, czyli Urzędu
Marszałkowskiego/samorządowej jednostki albo OR ARiMR. Nie przewiduje
się składania wniosków za pośrednictwem poczty ze względu na konieczność
ostemplowania załączonych do wniosku faktur.
-
Wypłata środków finansowych z tytułu pomocy na małe projekty dokonuje
się niezwłocznie po pozytywnym rozpatrzeniu wniosku o płatność, lecz nie
później niż w terminie 3 miesięcy od dnia złożenia tego wniosku. Jeżeli
w trakcie rozpatrywania wniosku niezbędne jest uzyskanie dodatkowych
wyjaśnień lub zajdą nowe okoliczności budzące wątpliwości co do
możliwości przyznania pomocy, termin rozpatrywania wniosku o jej
przyznanie wydłuża się o czas niezbędny do uzyskania tych wyjaśnień, o
czym właściwy organ samorządu województwa informuje na piśmie
wnioskodawcę.
-
Tak, gmina może być beneficjentem małych projektów. Beneficjentem
małych projektów może być również instytucja kultury, zakład budżetowy
lub szkoła, dla których organizatorem jest jednostka samorządu
terytorialnego pod warunkiem, że jest podmiotem będącym osobą prawną
albo jednostką organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej, której
ustawy nadają zdolność prawną, która posiada siedzibę na obszarze
objętym LSR lub prowadzi działalność na tym obszarze.
Szkoły
publiczne zazwyczaj działają jako jednostki organizacyjne gminy a ustawy
nie nadają im ani osobowości ani zdolności prawnej. W imieniu szkoły
publicznej będącej jednostką organizacyjną gminy o pomoc może wystąpić
wójt/burmistrz.
-
W przypadku realizacji tego typu operacji w formularzu WoPP jako miejsce
realizacji można wpisać województwo, powiat i gminę/y, natomiast
szczegółowy przebieg trasy (z wskazaniem startu, mety, głównych
miejscowości przez które będzie przebiegać) powinien być zawarty w
Opisie operacji WoPP.
-
Celem małego projektu jest m.in. podnoszenie świadomości społeczności.
Pobieranie opłat mogłoby ograniczyć dostępność do publikacji a dodatkowo
zachodziłaby obawa, że Wnioskodawca otrzymał zwrot poniesionych kosztów
dwukrotnie (z Programu i ze sprzedaży). Jeśli operacja będzie dotyczyła
tego typu zakresu, beneficjent będzie zobowiązany określić dla kogo
jest przeznaczony nakład, a do wniosku o płatność załącza oświadczenie
opisujące dystrybucję nakładu.
W przypadku sprzedaży publikacji
możliwe jest pobieranie opłat tylko do wysokości wkładu własnego
wnioskodawcy – zadeklarowane wpływy z publikacji, natomiast sprzedaż po
cenach rynkowych stoi w sprzeczności z zakazem podwójnego finansowania
operacji.
Zyski z reklam w publikacji – do wysokości wkładu własnego wnioskodawcy.
-
Są to wszelkiego rodzaju obiekty oraz urządzenia turystyczne, które mają
na celu służenie przyjeżdżającym na dany obszar turystom, zaspokajaniu
ich potrzeb związanych z bierną oraz aktywną turystyką. W ramach małych
projektów dopuszcza się realizację operacji polegających na budowie,
odbudowie lub oznakowaniu elementów typu: ścieżki, szlaki, trasy, wieże
widokowe, platformy widokowe, wiaty, pola biwakowe, domki kempingowe,
pomosty, przystanie, boiska, korty, parki, ogródki jordanowskie, place
zabaw dla dzieci, o ile całkowity planowany koszt realizacji operacji
nie przekracza kwoty 100tys. zł. Należy jednocześnie pamiętać, że
operacja musi stanowić zamkniętą całość a nie być sztucznie wydzielonym
elementem w celu uzyskania dodatkowej pomocy.
-
Wnioskodawca może rozpocząć realizację operacji po dniu złożenia wniosku
o przyznanie pomocy. Operacja może zostać dofinansowana w sytuacji,
kiedy wnioskodawca zrealizuje ją w całości po złożeniu wniosku, nawet
przed podpisaniem umowy z Samorządem Województwa o przyznanie pomocy, z
tym, że sama wypłata środków finansowych beneficjentowi nastąpi dopiero
po zawarciu umowy i złożeniu wniosku o płatność pośrednią/ostateczną.
-
TAK, gdyż w przypadku gdy zdarzenie powodujące poniesienie
kosztów kwalifikowalnych nie zostało uwzględnione w oddzielnym systemie
rachunkowości albo do jego identyfikacji nie wykorzystano odpowiedniego
kodu rachunkoweg, koszty podlegające refundacji w wysokości nie większej
niż 70% kosztów kwalifikowalnych poniesionych przez beneficjenta
zostają pomniejszone o 10%.
Prowadzenie
oddzielnego systemu rachunkowości albo korzystanie z odpowiedniego kodu
rachunkowego, odbywa się w ramach prowadzonych ksiąg rachunkowych albo
przez prowadzenie zestawienia faktur lub równoważnych dokumentów
księgowych na formularzu udostępnionym przez samorząd województwa, gdy
na podstawie odrębnych przepisów beneficjent nie jest obowiązany do
prowadzenia ksiąg rachunkowych.
-
Tak, jest to możliwe.
-
Limit 500 tys. na miejscowość w okresie realizacji PROW 2007-2013,
dotyczy operacji realizowanych w ramach Osi 3, natomiast kolejne 500
tys. zł. na miejscowość można uzyskać realizując operacje w ramach osi
4.
-
Warunkiem przeprowadzenia operacji obejmującej kilka miejscowości będzie
realizacja określonego celu np. poprawa infrastruktury sportowej na
obszarze gminy. W ramach operacji powstaną boiska w trzech
miejscowościach. Natomiast w przypadku, gdy operacja dotyczy jednej
miejscowości zakresy mogą zostać połączone np. budowa ścieżki rowerowej,
zagospodarowanie centrum miejscowości, remont domu kultury.
-
Samorządowa instytucja kultury z siedzibą w miejscowości powyżej 5000
mieszkańców może być beneficjentem działania „Odnowa i rozwój wsi”, o
ile spełnia warunki dotyczące miejsca realizacji operacji określone w
PROW 2007-2013 oraz rozporządzeniu Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z
dnia 14 lutego 2008 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu
przyznawania pomocy finansowej w ramach działania „Odnowa i rozwój wsi”
objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.
-
Zgodnie z PROW 2007-2013 o pomoc w ramach działania „Odnowa i rozwój
wsi” mogą ubiegać się: gmina, instytucja kultury, dla której
organizatorem jest jednostka samorządu terytorialnego, kościół lub inny
związek wyznaniowy, organizacja pozarządowa o statusie organizacji
pożytku publicznego w rozumieniu ustawy z dn. 24. 04. 2003 r. o
działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz.
873, z późn. zm), której cele statutowe są zbieżne z celami działania.
Oznacza to, że każdy z wymienionych podmiotów może złożyć wniosek o
przyznanie pomocy.
-
We wcześniejszych naborach załącznikiem do wniosku o przyznanie pomocy w ramach ww. działania
był Plan Odnowy Miejscowości. Nie było więc uzasadnienia dla stosowania
innej nazwy, niż określona w rozporządzeniu Ministra Rolnictwa i
Rozwoju Wsi z dnia 14 lutego 2008 r. w sprawie szczegółowych warunków i
trybu przyznawania pomocy finansowej w ramach działania „Odnowa i rozwój
wsi” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.W chwili obecnej nie ma obowiązku dołączania do wniosku o przyznanie pomocy tego dokumentu.
-
Dokumentem potwierdzającym posiadanie wkładu własnego przez
wnioskodawców jest promesa udzielenia kredytu, pożyczki lub wyciąg z
rachunku bankowego, potwierdzający zdolność sfinansowania operacji –
kopia potwierdzona za zgodność z oryginałem przez notariusza lub
Wójta/Burmistrza albo upoważnionego pracownika Urzędu Gminy lub podmiot,
który wydał dokument lub pracownika Urzędu Marszałkowskiego albo
wojewódzkiej samorządowej jednostki organizacyjnej.
-
Do kosztów kwalifikowalnych zalicza się koszty: „budowy, przebudowy,
remontu lub wyposażenia budynków pełniących funkcje rekreacyjne,
sportowe i społeczno – kulturalne, w tym świetlic i domów kultury”. W
związku z tym, zakup przenośnej sceny do Domu Kultury, może stanowić
koszt kwalifikowalny.
-
Ochotnicza Straż Pożarna może ubiegać się o środki w ramach działania, w
sytuacji, kiedy spełnia definicję beneficjenta tzn. organizacji pożytku
publicznego, w rozumieniu ustawy z dnia 24 kwietnia 2003r. o
działalności pożytku publicznego i wolontariacie, działająca w obszarze
zbieżnym z celami działania „Odnowa i rozwój wsi”. W przypadku
realizacji operacji polegającej na budowie strażnicy kwalifikowalne mogą
być koszty związane z budową bądź wyposażeniem pomieszczeń pełniących
funkcje rekreacyjne, sportowe i społeczno – kulturalne.
-
Zgodnie z art. 71 rozporządzenia Rady (WE) nr 1698/2005 z dnia 20
września 2005r. w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez
Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich, VAT
stanowi koszt niekwalifikowany dla niepodlegających opodatkowaniu
krajowych, regionalnych i lokalnych organów władzy i innych instytucji
prawa publicznego, dotyczy to również realizacji inwestycji przez gminę (gminny ośrodek kultury) w ramach osi 4 Leader.
-
Kościoły i inne związki wyznaniowe mogą realizować operacje związane z
odnawianiem elewacji zewnętrznych i dachów w budynkach architektury
sakralnej wpisanych do rejestru zabytków lub objętych wojewódzką
ewidencją zabytków i cmentarzy wpisanych do rejestru zabytków. Mogą
również realizować operacje związane z kształtowaniem obszarów o
szczególnym znaczeniu dla zaspokojenia potrzeb mieszkańców,
sprzyjających nawiązywaniu kontaktów społecznych, ze względu na ich
położenie oraz cechy funkcjonalno-przestrzenne, w szczególności poprzez
odnawianie lub budowę placów parkingowych, chodników lub oświetlenia
ulicznego.
-
Głównym celem jest różnicowanie działalności rolniczej w kierunku
podejmowania lub rozwijania przez rolników, domowników i małżonków
rolników działalności nierolniczej lub związanej z rolnictwem, co
wpłynie na tworzenie pozarolniczych źródeł dochodów, promocję
zatrudnienia poza rolnictwem na obszarach wiejskich.
-
O pomoc może ubiegać się rolnik lub jego domownik w rozumieniu przepisów
o ubezpieczeniu społecznym rolników, lub małżonek rolnika, który:
1. jest obywatelem państwa członkowskiego UE;
2. jest pełnoletni i nie ukończył 60 roku życia;
3. ma miejsce zamieszkania w miejscowości należącej do:
a. gminy wiejskiej, lub
b. gminy miejsko-wiejskiej, z wyłączeniem miast liczących powyżej 5 tys. mieszkańców, lub
c. gminy miejskiej, z wyłączeniem miejscowości powyżej 5 tys. mieszkańców.
4. nie podlega wykluczeniu z ubiegania się o przyznanie pomocy na podstawie odpowiednich przepisów UE;
5. nie wystąpił o przyznanie lub nie przyznano mu renty strukturalnej w ramach PROW 2004-2006 lub PROW 2007-2013;
6.
jest nieprzerwanie ubezpieczony w pełnym zakresie na podstawie
przepisów o ubezpieczeniu społecznym rolników, przez okres co
najmniej ostatnich 12 miesięcy poprzedzających miesiąc złożenia wniosku o
przyznanie pomocy,
7. nie będzie realizował operacji jako wspólnik spółki cywilnej
8. jeżeli
za rok poprzedzający rok złożenia wniosku o przyznanie pomocy, do
gruntów rolnych wchodzących w skład gospodarstwa rolnego posiadanego
przez tego rolnika, przyznano płatność do gruntów rolnych
-
Pomoc może być przyznawana na operację obejmująca wyłącznie inwestycje
związane z podjęciem lub prowadzeniem działalności nierolniczej, jeśli
m.in.:
1. operacja jest uzasadniona ekonomicznie;
2. operacja spełnia wymagania wynikające z obowiązujących przepisów prawa, które mają do niej zastosowanie;
3. działalność której dotyczy operacja, zarejestrowana jest w miejscowości należącej do gminy:
a. gminy wiejskiej, lub
b. gminy miejsko-wiejskiej, z wyłączeniem miast liczących powyżej 5 tys. mieszkańców, lub
c. gminy miejskiej, z wyłączeniem miejscowości powyżej 5 tys. mieszkańców.
4. inwestycje
związane z budową, remontem, wyposażeniem, zagospodarowaniem
nieruchomości objętych operacją dotyczą nieruchomości położonych w ww
miejscowościach;
5. operacja wiąże się z możliwością zatrudnienia w ramach podjętej albo rozwijanej działalności nierolniczej;
6. operacja nie jest finansowana z udziałem innych środków publicznych
7. operacja nie została rozpoczęta przed dniem złożenia Wniosku o przyznanie pomocy.
-
Pomoc jest udzielana z tytułu podejmowania lub rozwijania działalności w zakresie:
- usług dla gospodarstw rolnych lub leśnictwa;
- usług dla ludności;
- sprzedaży hurtowej i detalicznej;
- rzemiosła lub rękodzieła;
- robót i usług budowlanych oraz instalacyjnych;
-
usług turystycznych oraz związanych ze sportem, rekreacją i
wypoczynkiem, w tym wynajmowania pokoi w budynku mieszkalnym oraz
sprzedaży posiłków domowych lub świadczenia innych usług związanych z
pobytem turystów w gospodarstwie rolnym;
- usług transportowych;
- usług komunalnych;
- przetwórstwa produktów rolnych lub jadalnych produktów leśnych;
- magazynowania lub przechowywania towarów;
- wytwarzania produktów energetycznych z biomasy;
- rachunkowości, doradztwa lub usług informatycznych.
Szczegółowy wykaz kodów PKD podlegających wsparciu w ramach działania "Różnicowanie w kierunku działalności nierolniczej" jest dostępny na stronie ARiMR
-
Szczegółowy wykaz działalności podlegających wsparciu znajduje się w
załączniku nr 1 do rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z
dnia 17 października 2007roku w sprawie warunków i trybu przyznawania
pomocy finansowej w ramach działania „Różnicowanie w kierunku
działalności nierolniczej” objętego PROW 2007-2013(Dz. U. z 2007r. Nr
200, poz. 1442 z późn. zm.)
-
Pomoc przyznaje się i wypłaca do wysokości limitu, który w okresie realizacji Programu wynosi maksymalnie 100tys. zł na jednego beneficjenta.
-
Pomoc przyznaje się w formie refundacji części kosztów. Refundacji
podlegają koszty kwalifikowane w wysokości poniesionej przez
beneficjenta, nie więcej jednak niż 50% kosztów kwalifikowalnych.
-
Tak, jest to możliwe. Wnioskodawcy przysługuje pomoc w wysokości 100tys.
zł w Osi 3 i 100tys. zł w Osi 4. Czyli w ramach działania „Różnicowanie
w kierunku działalności nierolniczej” Wnioskodawca może uzyskać maksymalnie 200tys zł z obu
Osi.
-
1. budowa, przebudowa lub remont połączony z modernizacją
niemieszkalnych obiektów budowlanych wraz z zakupem instalacji
technicznej oraz koszty rozbiórki i utylizacji materiałów szkodliwych
pochodzących z rozbiórki;
2. nadbudowa, przebudowa lub remont
połączony z modernizacją istniejących budynków mieszkalnych wraz z
zakupem instalacji technicznej oraz koszty rozbiórki i utylizacji
materiałów szkodliwych pochodzących z rozbiórki;
3. zagospodarowanie terenu;
4. zakup maszyn, urządzeń, narzędzi, wyposażenia i sprzętu;
5. zakup sprzętu komputerowego i oprogramowania służącego wsparciu podejmowanej lub rozwijanej działalności nierolniczej;
6. zakup
środków transportu, z wyłączeniem zakupu samochodów osobowych
przeznaczonych do przewozu mniej niż 8 osób łącznie z kierowcą, z tym że
w przypadku zakupu pojazdów samochodowych, naczep lub przyczep będą to
koszty w wysokości nieprzekraczającej:
a) trzykrotności pozostałych
inwestycyjnych kosztów kwalifikowalnych operacji — w przypadku
działalności gospodarczej wykonywanej w zakresie świadczenia wyłącznie
usług transportowych (brak jest możliwości zakupu środków transportu dla
działalności polegającej na transporcie drogowym towarów),
b) równowartości
pozostałych inwestycyjnych kosztów kwalifikowalnych operacji — w
przypadku działalności gospodarczej wykonywanej w zakresie innym niż
usługi transportowe
7. raty zapłacone tytułem wykonania umowy
leasingu, nieprzekraczające ceny netto nabycia rzeczy, o których mowa w
pkt. 4-6, jeżeli przeniesienie własności tych rzeczy na beneficjenta
nastąpi w okresie realizacji operacji, lecz nie później niż do dnia
złożenia wniosku o płatność ostateczną;
8. ogólne (poniesione nie wcześniej niż 01.01.2007r.) w wysokości nieprzekraczającej 10% pozostałych kosztów kwalifikowalnych
-
Do kosztów kwalifikowanych zalicza się koszty w wysokości
nieprzekraczającej 10% pozostałych kosztów kwalifikowanych, obejmujące
koszty:
1) przygotowania dokumentacji technicznej operacji, w szczególności:
• kosztorysów,
• projektów architektonicznych lub budowlanych,
• ocen lub raportów oddziaływania na środowisko,
• dokumentacji geologicznej lub hydrologicznej,
• wypisów i wyrysów z katastru nieruchomości,
• projektów technologicznych;
2) opłat za patenty lub licencje;
3) sprawowania nadzoru inwestorskiego lub autorskiego oraz koszty związane z kierowaniem robotami budowlanymi.
-
Nie. Podatek VAT nie jest kosztem kwalifikowanym, nie podlega wiec
refundacji. Refundacji nie podlega również zakup rzeczy używanych czy
zakup nieruchomości.
-
Rozpoczęcie realizacji operacji w ramach Różnicowania w kierunku działalności nierolniczej może nastąpić od dnia, w którym został
złożony wniosek o przyznanie pomocy. Jednakże koszty poniesione przed
dniem zawarcia umowy są ponoszone na własne ryzyko Wnioskodawcy. W
przypadku odmowy przyznania pomocy Wnioskodawcy nie przysługuje
roszczenie zwrotu tych kosztów.
-
Tak, wnioskodawca ma prawo złożyć wniosek o zaliczkę. Składa się go
wraz z wnioskiem o przyznanie pomocy. Należy wówczas dołączyć
zaświadczenie z banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej,
wskazujące rachunek bankowy wnioskodawcy, na który mają być przekazane
środki finansowe.
Wnioskowana kwota zaliczki może wynosić nie więcej niż 20% wnioskowanej kwoty pomocy, o jaką ubiega się wnioskodawca.
Warunkiem
wypłaty zaliczki jest ustanowienie zabezpieczenia właściwego
wykorzystania zaliczki w ramach PROW na lata 2007-2013 w postaci
gwarancji bankowej lub równoważnej gwarancji odpowiadającej 110% kwoty
zaliczki oraz jej złożenie w dniu podpisania Umowy przyznania pomocy.
Wzór
wniosku o zaliczkę wraz z wykazem gwarantów znajduje się w zakładce
"Materiały do pobrania" lub jest dostępny na stronie ARiMR:
-
W ramach działania "Różnicowanie w kierunku działalności nierolniczej" płatności mogą być dokonywane w formie gotówkowej wyłącznie w
przypadku, gdy jednorazowa wartość transakcji bez względu na liczbę
wynikających z niej płatności nie przekracza równowartości 10tys. zł
brutto
W przypadku transakcji powyżej 10tys. zł brutto do kosztów
kwalifikowanych operacji można zaliczyć jedynie te wydatki, które
zostały opłacone w formie bezgotówkowej, przeprowadzonej poleceniem
przelewu.
-
Operacja może być realizowana w jednym lub dwóch etapach i zakończenie
realizacji operacji i złożenie wniosku o płatność ostateczną nastąpi w
terminie:
1. 24 miesięcy od dnia zawarcia umowy – w przypadku operacji realizowanych w jednym etapie;
2. 36 miesięcy od dnia zawarcia umowy - w przypadku operacji realizowanych w dwóch etapach
lecz nie później niż do dnia 30 czerwca 2015r.
W przypadku operacji obejmujących inwestycje polegające na nabyciu rzeczy będących przedmiotem leasingu:
1. operacja
będzie realizowana w nie więcej niż dziesięciu etapach, przy czym w
odniesieniu do części operacji obejmującej wyłącznie inwestycje
niepolegające na nabyciu rzeczy będących przedmiotem leasingu będzie
realizowana zgodnie z ust. 3 pkt 1,
2. złożenie pierwszego wniosku o
płatność pośrednią nastąpi w terminie 12 miesięcy od dnia zawarcia
umowy, przy czym złożenie pierwszego wniosku o płatność pośrednią w
odniesieniu do części operacji obejmującej wyłącznie inwestycje
niepolegające na nabyciu rzeczy będących przedmiotem leasingu nastąpi w
terminie określonym w ust. 3 pkt 2,
3. wniosek o płatność będzie składany nie częściej niż dwa razy w roku,
4. zakończenie
realizacji operacji i złożenie wniosku o płatność ostateczną nastąpi w
terminie 60 miesięcy od dnia zawarcia umowy, lecz nie później niż do
dnia 30 czerwca 2015 r., przy czym złożenie ostatniego wniosku o
płatność w odniesieniu do części operacji obejmującej wyłącznie
inwestycje niepolegające na nabyciu rzeczy będących przedmiotem leasingu
nastąpi w terminach określonych w ust. 3 pkt 3;
-
Wniosek o przyznanie pomocy rozpatruje się w terminie 4 miesięcy od dnia
jego złożenia. W przypadku nierozpatrzenia wniosku w powyższym
terminie, Agencja zawiadamia wnioskodawcę o przyczynach zwłoki,
wskazując nowy termin rozpatrzenia wniosku, nie dłuższy niż 3 miesiące.
-
W przypadku pozytywnego rozpatrzenia wniosku o przyznanie pomocy,
Agencja wyznacza niezwłocznie wnioskodawcy, w formie pisemnej, termin
zawarcia umowy, nie dłuższy niż 14 dni od dnia otrzymania wezwania.
Umowa jest podpisywana w Agencji.
-
Tak, Wnioskodawca ma prawo do jednej zmiany w zakresie planu finansowego
operacji lub zestawienia rzeczowo-finansowego operacji, jeżeli zmiana
ta nie spowoduje zmiany celów operacji wskazanych we wniosku o
przyznanie pomocy. Również powyższe zmiany mogą wynikać z wezwań
Agencji.
-
Szczegółowe warunki wypłaty środków finansowych reguluje umowa, z tym ze środki te mogą być wypłacone, jeżeli beneficjent:
1. zrealizował
operację lub jej etap, w tym poniósł związane z tym koszty, zgodnie z
warunkami określonymi w rozporządzeniu i w umowie oraz określonymi w
innych przepisach dotyczących inwestycji objętych operacją;
2. zrealizował lub realizuje zobowiązania określone w umowie;
3. udokumentował zrealizowanie operacji lub jej etapu, w tym poniesienie kosztów kwalifikowalnych z tym związanych.
4. złożył wniosek o płatność pośrednią/ostateczną.
-
Przez wniosek o płatność:
1. pośrednią – rozumie się wniosek o
płatność składany po zrealizowaniu każdego z etapów operacji, jeżeli
dany etap nie jest wnioskiem końcowym;
2. ostateczną – rozumie się wniosek o płatność składany po zrealizowaniu całej operacji.
-
Wniosek o płatność Agencja rozpatruje się w terminie 3 miesięcy i
dokonuje wypłaty środków finansowych z tytułu pomocy niezwłocznie po
pozytywnym rozpatrzeniu wniosku o płatność.
-
Nie wypełnianie
wymaganych pól dokumentów, wypełnianie ich niezgodnie z instrukcją,
błędy rachunkowe, niezgodności pomiędzy danymi podanymi we wniosku, EPO,
innych załącznikach.
Możliwość popełnienia przy wypełnianiu wniosku minimalizuje korzystanie z aktywnego formularza wniosku PDF.
Dołączanie szczątkowej ilości załączników na etapie składania wniosku – wydłuża ostateczne rozpatrzenie wniosku
Zbyt mało konkretnych informacji na temat założeń operacji, zbyt dużo ogólników i sloganów
Ubieganie
się o sfinansowanie kosztów niekwalifikowalnych – np. budowa budynku
mieszkalnego, dokończenie budowy budynku mieszkalnego, zmiana sposobu
użytkowania budynku niemieszkalnego na mieszkalny
Brak przemyślenia inwestycji, m.in. jej zakresu rzeczowego
Należy
przeanalizować zasadność ekonomiczną inwestycji oraz zasadność
ponoszenia zakładanych kosztów kwalifikowalnych (np. brak jest
zasadności zakupu luksusowych samochodów terenowych).
Należy
sprawdzić, czy realizacja inwestycji nie wymaga spełnienia odrębnych
wymagań przewidzianych przepisami prawa (np. uzyskanie pozwolenia na
budowę, decyzji środowiskowej, zmiana sposobu użytkowania budynku)
Sztuczne
tworzenie warunków przyznania pomocy – np. zakup środków trwałych
problematycznych do uzasadnienia w danej działalności, przy jednoczesnym
prowadzeniu innej działalności nieobjętej wsparciem, planowane
uruchomienie tego samego rodzaju działalności przez kilku członków
rodziny, w tej samej lokalizacji
Podawanie
informacji niezgodnych ze stanem faktycznym – np. że działalność jest
podejmowana, podczas gdy z informacji pozyskanych z internetu wynika, że
wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą.
-
Głównym celem jest wzrost konkurencyjności gospodarczej obszarów
wiejskich, rozwój mikroprzedsiębiorczości i rynku pracy prowadzący do
wzrostu zatrudnienia na obszarach wiejskich.
-
O pomoc mogą ubiegać się:
1. osoby fizyczne, osoby prawne – podejmujące lub prowadzące działalność gospodarczą;
2. spółki prawa handlowego nieposiadające osobowości prawnej, wspólnicy spółek cywilnych – prowadzące(y) działalność gospodarczą
posiadające status mikroprzedsiębiorstw oraz spełniające(y) obowiązujące warunki dostępu do pomocy.
-
Mikroprzedsiębiorca - przedsiębiorca, który prowadzi
mikroprzedsiębiorstwo w rozumieniu zalecenia Komisji 2003/361/WE z dnia 6
maja 2003 r. dotyczącego definicji małych i średnich przedsiębiorstw.
Co oznacza, że przedsiębiorstwo to:
1. zatrudnia średniorocznie mniej niż 10 pracowników oraz
2. jego roczny obrót i/lub całkowity bilans roczny nie przekracza 2 milionów EUR.
Status ten weryfikowany jest za ostatni zatwierdzony rok obrachunkowy (maksymalnie trzy kolejne zamknięte okresy obrachunkowe).
-
1. podejmuje albo wykonuje działalność gospodarczą jako mikroprzedsiębiorca;
2. jest obywatelem państwa członkowskiego UE;
3. jest pełnoletnia i nie ukończyła 60 roku życia;
4. nie podlega przepisom o ubezpieczeniu społecznym rolników w pełnym zakresie;
5. nie
podlega wykluczeniu z ubiegania się o przyznanie pomocy na podstawie
przepisów rozporządzenia Rady (WE) nr 1698/2005 oraz przepisów UE
wydanych w trybie tego rozporządzenia lub przepisów odrębnych;
6. w
ciągu ostatnich 2 lat nie przyznano jej pomocy w ramach działania
„Wsparcie oraz promocja przedsiębiorczości i samozatrudnienie” z
Programu Operacyjnego „Kapitał Ludzki” 2007 - 2013,
7. ma miejsce zamieszkania w miejscowości należącej do:
a. podmioty świadczące usługi dla gospodarstw rolnych lub leśnictwa
gminy wiejskiej, lub
gminy miejsko-wiejskiej, z wyłączeniem miast liczących powyżej 20 tys. mieszkańców, lub
gminy miejskiej, z wyłączeniem miejscowości liczących powyżej 5 tys. mieszkańców;
b. podmioty działające w pozostałych branżach
gminy wiejskiej, lub
gminy miejsko-wiejskiej, z wyłączeniem miast liczących powyżej 5 tys. mieszkańców, lub
gminy miejskiej, z wyłączeniem miejscowości liczących powyżej 5 tys. mieszkańców;
-
Warunki dotyczące osoby prawnej ubiegającej się o pomoc:
1. wykonuje we własnym imieniu działalność gospodarczą jako mikroprzedsiębiorca,
2. nie
podlega wykluczeniu z ubiegania się o przyznanie pomocy na podstawie
przepisów rozporządzenia Rady (WE) nr 1698/2005 oraz przepisów UE
wydanych w trybie tego rozporządzenia lub przepisów odrębnych,
3. jest wpisana do rejestru przedsiębiorców w Krajowym Rejestrze Sądowym,
4. jej siedziba lub oddział znajduje się w miejscowości należącej do:
a. grupy producentów rolnych, wstępnie uznanych grup producentów owoców
i warzyw, organizacji producentów owoców i warzyw oraz podmiotów
świadczących usługi dla gospodarstw rolnych lub leśnictwa;
gminy wiejskiej lub
gminy miejsko-wiejskiej, z wyłączeniem miast liczących powyżej 20 tys. mieszkańców, lub
gminy miejskiej, z wyłączeniem miejscowości liczących powyżej 5 tys. mieszkańców
b. podmioty działające w pozostałych branżach
gminy wiejskiej lub
gminy miejsko-wiejskiej, z wyłączeniem miast liczących powyżej 5 tys. mieszkańców, lub
gminy miejskiej, z wyłączeniem miejscowości liczących powyżej 5 tys. mieszkańców
-
Warunki dotyczące wspólników spółki cywilnej ubiegającej się o pomoc:
Wspólnikami spółki cywilnej mogą być:
1. osoby fizyczne
2. osoby prawne
Każdy ze wspólników wykonuje we własnym imieniu działalność gospodarczą jako mikroprzedsiębiorca;
Każdy ze wspólników musi spełniać kryteria dostępu odpowiednio jako osoba fizyczna lub osoba prawna;
-
Warunki dotyczące spółki prawa handlowego nieposiadającej osobowości prawnej ubiegającej się o pomoc:
1. wykonuje we własnym imieniu działalność gospodarczą jako mikroprzedsiębiorca;
2. nie
podlega wykluczeniu z ubiegania się o przyznanie pomocy na podstawie
przepisów rozporządzenia Rady (WE) nr 1698/2005 oraz przepisów UE
wydanych w trybie tego rozporządzenia lub przepisów odrębnych;
3. w
ciągu ostatnich 2 lat nie przyznano jej pomocy w ramach działania
„Wsparcie oraz promocja przedsiębiorczości i samozatrudnienie” z
Programu Operacyjnego „Kapitał Ludzki” 2007 - 2013,
4. jest wpisana do rejestru przedsiębiorców w Krajowym Rejestrze Sądowym,
5. jej siedziba lub oddział znajduje się w miejscowości należącej do:
a. grupy
producentów rolnych, wstępnie uznanych grup producentów owoców i
warzyw, organizacji producentów owoców i warzyw oraz podmiotów
świadczących usługi dla gospodarstw rolnych lub leśnictwa;
gminy wiejskiej lub
gminy miejsko-wiejskiej, z wyłączeniem miast liczących powyżej 20 tys. mieszkańców, lub
gminy miejskiej, z wyłączeniem miejscowości liczących powyżej 5 tys. mieszkańców
b. podmioty działające w pozostałych branżach
gminy wiejskiej lub
gminy miejsko-wiejskiej, z wyłączeniem miast liczących powyżej 5 tys. mieszkańców, lub
gminy miejskiej, z wyłączeniem miejscowości liczących powyżej 5 tys. mieszkańców
-
Pomoc może być przyznawana na operację obejmująca wyłącznie inwestycje
związane z podjęciem lub prowadzeniem działalności gospodarczej, jeśli
m.in.:
1. operacja jest uzasadniona ekonomicznie;
2. operacja spełnia wymagania wynikające z obowiązujących przepisów prawa, które mają do niej zastosowanie;
3. siedziba
lub oddział lub miejsce zamieszkania przedsiębiorcy oraz, w przypadku
operacji związanych z budowa, przebudową, remontem połączonym z
modernizacją, wyposażeniem lub zagospodarowaniem nieruchomości objętych
operacją – miejsce położenia nieruchomości znajdują